Markkinointi

Markkinointi


Affiliate-markkinointi (suom. kumppanuusmarkkinointi)


Tulospohjainen markkinointimenetelmä, jossa affiliatelle (julkaisijalle) maksetaan toteutuneista tavoitteista, esim. affiliate johtaa linkin tai bannerin kautta kuluttajan verkkopalveluun ja tekee oston. Ostosummasta affiliate saa joko kiinteän maksun tai prosenttiosuuden ostosta.
Toteutunut tavoite vaihtelee suuresti. Se voi olla myös uutiskirjeen tilaus, rekisteröityminen verkkopalveluun, ilmaisen sovelluksen lataaminen älypuhelimeen, ilmaisen pelin pelaaminen tai yhteydenottopyyntö ja niin edelleen.

Mainostajat ja julkaisijat kohtaavat toisensa affiliate-verkossa, joita on netissä lukemattomia. Ja mainosmalleja on erilaisia, joista alempana enemmän tietoa.

Itse olen muutaman affiliate-verkon jäsen. Näihin kuuluu Adtraction (täysin suomenkielinen selkeällä alustalla ja loistava asiakaspalvelu reaaliaikaisella chatillä - mainostajien vähäistä määrää voidaan pitää miinuspuolena, mutta se johtuu yksinkertaisesti siitä, että suomenkielisiä mainostajia on vähemmän vs. englanninkielisiä mainostajia muissa affiliate-verkoissa), ShareASale (tuhansia mainostajia - ainoastaan englanninkielisille julkaisuille) ja AdWorkMedia (paljon mainostajia, mutta osa heikkolaatuisia).


Adtraction


ShareASale


AdWorkMedia



Pay per click (PPC), cost per click (CPC), (suom. maksu klikkauksesta)

PPC markkinointi, tarkoittaa mainostamista, jossa verkkojulkaisija asettaa mainoksia sivuilleen ja saa rahaa kun sivulle tulija klikkaa mainosta. Isoissa PPC-mainosverkoissa kuten Googlen hallinnoimassa AdSensessä mainokset ovat kohdennettuja sekä kielellisesti että aihealueeltaan. AdSensen mainoksia voidaan käyttää myös YouTube videoiden yhteydessä. AdSensen huonoksi puoleksi voidaan todeta, että he voivat lopettaa yhteistyön ilman, että antavat mitään selitystä. Suuren toimijan mielivaltaisuus ylivoimaisena markkinajohtajana on koskettanut monia. Yhteistyön lopettaminen yleensä tapahtuu, kun on maksun aika.
AdHitz on ClixSensen ylläpitämä, jossa mainostajina toimivat lähinnä PTC- ja GPT -sivustoja ja muita rahan hankkistapoja mainostavat. AdHitzin hyviin puoliin kuuluu, että jo pienellä summalla on mahdollista mainostaa itse ja julkaisijat saavat helposti bannerit ja tekstilinkkimainokset sivuilleen, mutta toisaalta PTC ja GPT -aiheiset mainokset eivät oikein sovellu muihin kuin ko. aihetta sivuaviin verkkojulkaisuihin. Vaikea nähdä esim. kokkausblogin hyötyvän tällaisesta mainoksesta.


Cost per acquisition (CPA), tunnettu myös nimellä cost per action

CPA on markkinointimalli, jossa mainostaja maksaa korvauksen toteutuneista teoista. Esimerkkinä lomakkeen täyttäminen tai yhteydenottopyyntö.


Cost per mille (CPM), cost per thousand (CPT) (suom. hinta per tuhat mainoksen näyttökertaa)

CPM mainosverkkoja löytyy myös netistä. Verkkojulkaisijalle maksetaan määrätty summa per tuhat mainoksen näyttökertaa. Tämä mainosmalli ei vaadi klikkauksia tai muutakaan tapahtumaa kuten PPC tai CPA -mainosmallit.


Adtraction

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti